Vieringen in de parochie van Aswoensdag tot Pasen

Terugblik op kerstavond 2022

Je kan de kerstviering van kerstavond in de kerk van Olsene integraal bekijken door op de foto hierbij te klikken.

Restauratie Olsene Grot

De Mariagrot in Olsene, gelegen op de kruising van de Kasteelstraat met de Machelenstraat, vertoonde de laatste tijd meer en meer gebreken. ‘Olsene Rotse’, zoals de grot in de volksmond genoemd wordt, had te kampen met waterinsijpeling en uitzetting van het gesteente waardoor een grondige herstelling zich opdrong.

In opdracht van het gemeentebestuur, eigenaar van de Grot, voert de firma Lapis Arte uit Oosterzele momenteel de restauratiewerken uit.

Tijdens Open Monumentendag konden we de werken bekijken. De rondleiding gaf een inzicht in de bouwhistoriek, de schadeproblemen en de lopende restauratie. We onthouden dat vroegere oplapwerken ook verwijderd worden en dat de grot in haar oorspronkelijke staat van 1876 hersteld wordt. Hierbij gebruikt men kalkcement om de invloed van water en vorst te beperken. We kregen ook een inkijk in de ‘buik’ van de grot. We konden er in elk geval geen aanzet van een geheime gang naar het kasteel terugvinden. Er is wel nog een restant van een pomp, die wellicht diende om de bloemen aan de grot water te geven.

De inhuldiging van de gerestaureerde grot is voorzien op de vooravond van de meimaand: 30 april om 15 uur. Voor meer info: klik hier

In de kijker

Mariabezinning - 15 augustus - Kapel OLV ten Dale Zulte

Ter gelegenheid van OLV Hemelvaart, is er op 15 augustus om 15 uur een korte bezinning met teksten en Maria- liederen, om samen te bidden en te zingen in de kapel OLV ten Dale.

Net zoals Maria was, houden we het ook eenvoudig.

Iedereen hartelijk uitgenodigd,

Men zegge het voort…

Kruisoplegging vormelingen in de kijker

ZULTE

MACHELEN

Vormelingen in de kijker

Hiernaast kan je meer foto's bekijken van de kruisoplegging in Olsene.

Klik op het dubbel pijltje (bovenaan rechts op de grote foto) om de diavoorstelling van de kruisoplegging vergroot te bekijken.

Vieringen Advent en Kerstmis in de parochie

Hierbij nog een uitnodiging van de Vrije Basisschool Olsene: klik hier

Vernieuwing parochieblad

Terugblik op de kinderzegen en lichtmisviering 2023

Je kan de lichtmisviering integraal bekijken door op de foto hierbij te klikken.

Veel kijkplezier

Foto's van de kinderzegen

Klik op het dubbel pijltje (bovenaan rechts op de grote foto) om de diavoorstelling van de kinderzegen vergroot te bekijken.

Foto's van de lichtmisviering

Klik op het dubbel pijltje (bovenaan rechts op de grote foto) om de diavoorstelling van de lichtmisviering vergroot te bekijken.

Op Goede Vrijdag kon je de kruisweg met beelden van Sieger Köder bekijken, beluisteren en beleven. Wie de kans niet had om langs te komen in de kerk van Olsene, kan de kruisweg nog bekijken via deze LINK

Terugblik op de paasvieringen 2023

Bisschop Lode bezocht de parochie in Zulte

Op 18 maart bezocht bisschop Lode onze parochie in Zulte.

's Avonds ging hij voor in de viering.

Je kan een compilatie van deze viering hier bekijken.

Concerten in de kerk van Zulte

In het kader van het Arte Amanti-festival waren enkele opmerkelijke muzikanten te gast in de kerk van Zulte op vrijdag 5 mei.

Het voorprogramma werd verzorgd door de 17-jarige Belgische harpiste met Albanese roots Bujana Ameti, die het kerkgebouw vulde met hemelse klanken met een suite van Johan Sebastiaan Bach en een fantasie van Louis Spohr.

Voor het hoofdprogramma namen Gina Beukes (Z-Afrika/viool/altviool), Gareth Lubbe (Z-Afrika /viool/altviool/overtone singing) en José Reyes (Venezuela/contrabas) ons mee in een wereld vol magische nostalgie.Wil je het concert nog herbeluisteren? Dan kan dit HIER.

Arte Amanti, i.s.m. Zulte Cultureel, organiseerde op 12 maart een uniek concert, in het kader van het internationale kamermuziekfestival 2023, in de kerk van Zulte.
We konden er genieten van uitvoeringen van de Amerikaanse cellist/contrabassist Nicky Schwartz en de Oekraïnse pianiste Anna Fedorova. Het jonge talent Regina Vanhecke opende de avond aan de piano.

Je kan het concert (nog eens) HIER beluisteren.